Strona 1 z 2

REGULACJA LUZÓW ZAWOROWYCH NA "SRUBKACH"

PostNapisane: niedziela, 16 stycznia 2011, 20:16
przez lewmichal
1. Odczekać aż silnik motocykla całkowicie ostygnie.
2. Zdjąć boczne owiewki dla lepszego dostępu do wszystkiego. Nie jest to czynność konieczna, ale bardzo ułatwi sprawę.
3. Zdjąć bak.
4. Zdjąć belkę poprzeczną ramy, na której opiera się bak.
Obrazek
5. Odczepić fajki ze świec.
6. Odkręcić od ramy elementy układu zapłonowego i zdjąć je całkowicie. Oznaczyć lub zapamiętać miejsca kabli, żeby nie było problemów przy składaniu.
Obrazek
Obrazek
7. Wypiąć linkę ssania z listwy gaźników.
8. Wypiąć obie linki gazu. Do tego najlepiej zdjąć całą obudowę fitra powietrza razem z wężykiem odmy. Jeżeli ktoś ma gumowe palce i ponadprzeciętne zdolności manualne, to pewnie poradzi sobie z założonym airboxem.
Obrazek
Obrazek
9. Ułożyć wszystkie linki tak, żeby nie przeszkadzały w podniesieniu pokrywy zaworów.
10. Gumę osłaniającą przed zanieczyszczeniami wpuścić w przestrzeń za chłodnicą tak, żeby nie przeszkadzała.
11. Poluzować świece, ale nie wyjmować całkowicie. Ochroni to przed zanieczyszczeniami, które mogą dostać się do cylindrów.
12. Odkręcić 4 śruby mocujące przewody olejowe do pokrywy zaworów i wyjąć przewody z gniazd oddalając od pokrywy.
13. Zdjąć pokrywę impulsatora (prawa strona silnika) odkręcając 5 śrub.
Obrazek
14. Odkręcić 14 śrub mocujących pokrywę zaworów.
15. Zdjąć pokrywę podnosząc ją do góry. Jeżeli nie chce się podnieść opukać ją lekko najlepiej gumowym młotkiem albo przez drewno. Absolutnie nie podważać pokrywy żadnym śrubokrętem itp., bo łatwo ją uszkodzić w ten sposób.
Obrazek
Obrazek
16. Obrócić wałem w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara (nie kręcić w przeciwną) używając klucza 19 mm aż linia na rotorze ustawi się w poziomie i będzie wskazywała na czujnik impulsatora.
Obrazek
17. Upewnić się, że wcięcia na wałkach rozrządu są w poziomie i skierowane są od siebie (do zewnątrz). Jeżeli skierowane są do siebie, wykonać 1 pełny obrót wałem. Wcięcia znajdują się na końcach wałków po prawej stronie silnika (trzeba spojrzeć wzdłuż osi wałków).
18. W tej pozycji można zmierzyć luzy na wszystkich zaworach na pierwszym cylindrze (licząc od lewej strony silnika), na wydechowych na drugim i na ssących na trzecim.
19. Używając szczelinomierza sprawdzamy luz na wyżej wymienionych zaworach. Wielkość luzu na zaworach ssących to 0,10 do 0,15 mm, na wydechowych 0,18 do 0,23 mm.
Obrazek
20. Wielkość luzu zmienia się luzując śrubę kontry kluczem oczkowym i minimalnie wkręcając lub wykręcając (w zależności od potrzeb) regulator luzu (np. kombinerkami). Po ustawieniu regulatora w odpowiedniej pozycji dokręcić śrubę kontry nadal trzymając regulator (żeby nie zmienił położenia przy kontrowaniu).
21. Sprawdzić ponownie wielkość luzu. Jeżeli nie jest zadowalająca powtórzyć czynności z pkt. 20.
22. Obrócić wał o 360 stopni (oznaczenia na wałkach skierowane do siebie). W tej pozycji mierzyć luz na pozostałych zaworach tj. ssących na drugim, wydechowych na trzecim i wszystkich na czwartym cylindrze.
23. Założyć z powrotem pokrywę zaworów zakładając nową uszczelkę lub zostawić starą i uszczelnić silikonem. Silikon nakładać w szczelinę w pokrywie zaworów. W razie potrzeby uszczelnić otwory na świece.
Obrazek
24. Złożyć wszystko w odwrotnej kolejności. Dokręcając pokrywę zaworów równomiernie. Standardowe śruby w pokrywie dokręcać momentem 14 Nm, śruby na klucz ampulowy dokręcać momentem 20 Nm (w GSXF 600 w modelach W z 1998 roku 16 Nm).
Obrazek
25. Odpalić silnik. Jeżeli zadziała iść po piwo i wypić je w garażu podziwiając swoją dobrze wykonaną robotę:)

PostNapisane: niedziela, 16 stycznia 2011, 21:41
przez Alpha
Dobra robota .

Pozwolę sobie jednakoż na mały komentarz :

- brakuje , ale to pikuś - "wyczepiamy linkę sprzękła z klamki , i cała linka ląduje z tyły motocykla"

- Ja nie mogłem sobie poradzić z linkami w gażniku , i rozkręcam je na kierownicy ;

- na krzywce impulsatora jest znak-kreska , ustawiam na niej (pewnie nie istotne)

- ważne : są tu rozwidlone dźwigienki , i oba zawory które są nią sterowane , powinny mieć luz o możliwie zbliżonej wartości . Ponieważ w tych silnikach stwierdzono kiedyś powstawanie wżerów na wałkach rozrządu , na skutek nierówno ustawionych luzów .

- nigdy nie daję silikonu do zakładania pokrywy i nie cieknie (uszczelka ma 13 lat) ;

- jeżeli przyszedł czas na zawory (12 tys.), to również na świece oraz synchronizacja gaźników , mozna sobie też przy okazji sprawdzić ciśnienie sprężania .

O jaką gumę chodzi w punkcie 10 ?

PostNapisane: niedziela, 16 stycznia 2011, 22:02
przez lewmichal
Alpha napisał(a): - brakuje , ale to pikuś - "wyczepiamy linkę sprzękła z klamki , i cała linka ląduje z tyły motocykla"

Nie ma takiej potrzeby. Na drugim zdjęciu pod punktem 15 widać linkę poprowadzoną za ramę i zablokowaną o śruby poprzeczki pod bakiem. W ten sposób nie będzie przeszkadzać.

Alpha napisał(a): - na krzywce impulsatora jest znak-kreska , ustawiam na niej (pewnie nie istotne)

To właśnie jest w pkt. 16.

Alpha napisał(a): - ważne : są tu rozwidlone dźwigienki , i oba zawory które są nią sterowane , powinny mieć luz o możliwie zbliżonej wartości . Ponieważ w tych silnikach stwierdzono kiedyś powstawanie wżerów na wałkach rozrządu , na skutek nierówno ustawionych luzów .

Zgadzam się. Górna i dolna granica luzu jest tak mała (przedział 0,05 mm), że gwarantuje to zbliżone wartości na obu zaworach.

Alpha napisał(a): - nigdy nie daję silikonu do zakładania pokrywy i nie cieknie (uszczelka ma 13 lat) ;

Ok, ale jeżeli po złożeniu wszystkiego i przejechaniu "paru" kilometrów pojawi się wyciek i perspektywa rozbierania wszystkiego od nowa, żeby to uszczelnić, to wolę dla świętego spokoju dać silikon.

Alpha napisał(a): - jeżeli przyszedł czas na zawory (12 tys.), to również na świece oraz synchronizacja gaźników , mozna sobie też przy okazji sprawdzić ciśnienie sprężania .

Dokładnie tak jest, ale tutaj skupiłem się na czynności regulacji luzów. Pozostałe czynności jak znowu najdzie mnie wena tworzenia.

Alpha napisał(a):O jaką gumę chodzi w punkcie 10 ?

Guma chroniąca przed dostawaniem się m. in. wody na przewody i do otworów świec. Jest widoczna na zdjęciach pod pkt. 4, 6, 15 (wywinięta w stronę chłodnicy) i 24.

PostNapisane: poniedziałek, 17 stycznia 2011, 09:58
przez guardian_angel
lewmichal, super sprawa o to mi chodziło. Dzięki wielkie w imieniu innych użytkowników, którym z pewnością przyda się ten manual.

Temat porządkuję i zamykam co by inni nie pisali pierdół. Jak będziesz chciał coś zmienić czy updatować daj znać to odblokuję na ten moment.

PostNapisane: środa, 29 czerwca 2011, 11:42
przez pegaz
Przydatne narzedzia przy calej operacji.

- Klucz dynanometryczny (ja uzylem 5-25 Nm) zakonczony 1/4",
- przejsciowka 1/4" na bity,
- szczelinomierz,
- imbusy (odkrecenie/dokrecenie pokrywy),
- kombnerki (do regulacji zaworu),
- klucz nasadowy 8 (do sruby kontrujacej na zaworze),
- standardowe klucze do zdjecia zbiornika/plugu/owiewek,
- klucz 12 do odkrecenia belki poprzecznej,
- i ewentualnie kilka kluczy nasadowych/plaskich 10-13.

Regulacja zaworów

PostNapisane: środa, 31 sierpnia 2016, 00:54
przez pufocek
Witam panowie. Jestem tutaj nowa i pozdrawiam wszystkich. Mam problem z moim motorkiem a mianowicie suzki gsx 750 z 2000r. Najprawdopodobniej zawory są do regulacji bo silnik chodzi jak traktor i związku z tym moje pytania

1 czy luz ustawia się poprzez śrubki czy płytki? w tym silniku
2 jakie powinien być prawidłowy luz zaworowy
3 jakim momentem powinny być dokręcane śruby od pokrywy zaworów/

pozdrawiam

Re: Regulacja zaworów

PostNapisane: środa, 31 sierpnia 2016, 07:08
przez lewmichal

Re: Regulacja zaworów

PostNapisane: czwartek, 1 września 2016, 20:22
przez requiem5
pufocek jako nową użytkowniczkę zapraszamy do powitalni ;)

ps. w powitalni przywitaj się ze wszystkimi nie tylko z Panami :P

Re: REGULACJA LUZÓW ZAWOROWYCH NA "SRUBKACH"

PostNapisane: niedziela, 4 września 2016, 07:19
przez krzychuk
bardzo dobry materiał ja tylko dodałbym od siebie aby po zakończonej regulacji kilka razy obrócić wałem i na koniec jeszcze raz sprawdzić kontrolnie luzy zaworowe.
prośba do autora aby opublikować materiał np w formacie pdf na serwerze gsxf bo za jakis czas zdjecia znikną i znowu bedzie milion pytań odnosnie tego tematu.

Re: REGULACJA LUZÓW ZAWOROWYCH NA "SRUBKACH"

PostNapisane: środa, 14 grudnia 2016, 15:44
przez kluczu
A i aja dorzucę swoje przysłowiowe "3 grosze" krótkim filmikiem.
W wolnym czasie i przy lepszej pogodzie nagram samą regulację.

https://www.youtube.com/watch?v=1nejgtg_Q5Y

Re: REGULACJA LUZÓW ZAWOROWYCH NA "SRUBKACH"

PostNapisane: czwartek, 15 grudnia 2016, 16:45
przez Gruby Kurp
Kluczu będę Ci bardzo wdzięczny za nagranie filmiku z regulacji. Dla takich amatorów jak ja to będzie nieoceniona pomoc :)

Re: REGULACJA LUZÓW ZAWOROWYCH NA "SRUBKACH"

PostNapisane: piątek, 16 grudnia 2016, 15:34
przez kluczu
Gruby Kurp napisał(a):Kluczu będę Ci bardzo wdzięczny za nagranie filmiku z regulacji.


Spoko, nagra się :)
Musi się jednak zrobić odrobine cieplej.
Tak naprawdę więcej czasu zajmuje rozkręcenie moto, niż sama regulacja :)

Re: REGULACJA LUZÓW ZAWOROWYCH NA "SRUBKACH"

PostNapisane: środa, 21 grudnia 2016, 19:52
przez kluczu

Re: REGULACJA LUZÓW ZAWOROWYCH NA "SRUBKACH"

PostNapisane: piątek, 23 grudnia 2016, 11:12
przez Leon_
Film instruktażowy dotyczący kasacji luzu zaworowego..

Kasacji czy regulacji ? ;)

Przy regulacji luzu zaworowego należy się kierować znakami kontrolnymi na wałkach rozrządu a nie położeniem krzywki na "oko"

Re: REGULACJA LUZÓW ZAWOROWYCH NA "SRUBKACH"

PostNapisane: piątek, 23 grudnia 2016, 16:46
przez kluczu
Leon_ napisał(a):Film instruktażowy dotyczący kasacji luzu zaworowego..

Kasacji czy regulacji ? ;)

Czepiasz się :)

Przy regulacji luzu zaworowego należy się kierować znakami kontrolnymi na wałkach rozrządu a nie położeniem krzywki na "oko"


To nie jest kwestia "na oko". Masz "luz" na krzywce, to zawór jest zamknięty.
Dopóki krzywka nie naciska na dźwigienkę
Nie każdy ogarnia "znaki" na wałkach.

Re: REGULACJA LUZÓW ZAWOROWYCH NA "SRUBKACH"

PostNapisane: czwartek, 5 października 2017, 16:56
przez Hałabała
Hej, stary post ale ja jestem nowy i dopiero czytam. Brakuje mi jednej informacji... zapewne ważna jest kolejność dokręcania śrub na pokrywie głowicy zaworów. Zazwyczaj przy takiej ilości śrub zakręca się od środka do zewnątrz tzw. ślimakiem.... ale gdyby ważne było dokładnie od której śruby zacząć i w którą stronę się kierować zakręcając kolejne śruby to prosiłbym o uzupełnienie. Dzięki

Re: REGULACJA LUZÓW ZAWOROWYCH NA "SRUBKACH"

PostNapisane: czwartek, 5 października 2017, 20:14
przez lewmichal
Trochę Ci się kolego pojęcia pomieszały: "pokrywie głowicy zaworów". Jest pokrywa zaworów i głowica. Przy regulacji luzów głowicy nie ruszamy. Zdejmujemy tylko pokrywę zaworów, którą dokręcamy stopniowo, ale nie ma określonej kolejności dokręcania śrub. Tutaj kręcimy tylko kilka Nm.

Re: REGULACJA LUZÓW ZAWOROWYCH NA "SRUBKACH"

PostNapisane: czwartek, 13 czerwca 2019, 06:34
przez przemek4700
Czy trzeba odkręcać chłodnicę oleju żeby wyciągnąc pokrywę zaworów?

Re: REGULACJA LUZÓW ZAWOROWYCH NA "SRUBKACH"

PostNapisane: czwartek, 13 czerwca 2019, 13:08
przez Gruby Kurp
Nie, chłodnica oleju w niczym nie przeszkadza.

Re: REGULACJA LUZÓW ZAWOROWYCH NA "SRUBKACH"

PostNapisane: niedziela, 16 czerwca 2019, 15:01
przez przemek4700
Wychodzi wam ta pokrywa normalnie? Ja odkręciłem chłodnicę oleju i wszystko co przeszkadzało i blokuje się w ramie, nie idzie jej wytargać, ustawiłem luzy przesuwając ją raz w stronę chłodnicy, drugi raz w stronę gaźników. Niestety coś musiała się mi uszczelka podwinąć przy składaniu bo się przejechałem i leci niestety, muszę to znowu rozebrać ale zastanawiam się jak wyciągnąc to pokrywę całkiem do góry.